מתאמנים חדשים מופתעים לעיתים מהאפשרות של אימון אישי טלפוני ושואלים אותי בתמיהה:
מה באמת? אפשר גם להתאמן בטלפון? ותשובתי היא
כן. אפשר לקיים מפגשי אימון אישי גם בשיחת טלפון.
האימון הטלפוני כמוהו כפגישת אימון רגילה. מתאמנים ומאמנים רבים מגלים שבאימון הטלפוני ניתן לקיים אימון "נקי" ולהיות בהוויה אימונית לא פחות מאשר בפגישת פנים אל פנים.
עם זאת, אימון אישי טלפוני מחייב היערכות והקפדה יתרה על מספר היבטים שמטרתם לוודא שתשומת הלב של המאמן והמתאמן תהא נתונה כולה לשיחה:
מה נדרש מהמתאמן בשיחת אימון טלפונית?
על מנת שהמתאמן יפיק את המרב מפגישת אימון אישי המתקיימת באמצעות הטלפון עליו להתייחס אליה בכובד ראש ולהיערך אליה באותה מידה שהיה נערך לפגישת אימון פנים אל פנים. לדוגמא:
•
להתכונן לשיחת האימון מבחינה רגשית ומנטלית כאחד: להגדיר את הנושא ומטרת הפגישה, לרענן את התכנים והתובנות שהפיק בפגישות אימון קודמות, לבצע מטלות שלקח על עצמו וכ"ו.
•
להתכונן לשיחה בצורה מעשית על מנת לשמור על הוויה אימונית על אף העובדה שאין קשר - עין בינו לבין המאמן: לוודא שאיכות קו הטלפון טובה (מומלץ טלפון קווי ולא סלולרי!), ליצור מרחב פיזי המאפשר ריכוז מרבי, לדאוג לכלי כתיבה בהישג יד, למזער חשיפה לגירויים מסיחים בעזרת ישיבה במקום אחד - מבלי להסתובב עם הטלפון בחלל הבית, למנוע מקורות רעש של ילדים, טלוויזיה, רדיו, קולות רחוב, טלפון, וכ"ו.
•
אימון אישי בטלפון קווי מחייב שימוש בערוץ השמיעתי ובמקרים רבים אין קשר - עין בין המאמן למתאמן. לפיכך חשוב שהמתאמן יבטא את עצמו בצורה גלויה ואותנטית, יקפיד על קול רם וברור ויוודא שהמאמן מבין את דבריו וירד לסוף דעתו.
מה נדרש מהמאמן באימון אישי בטלפון?
• לפני מועד השיחה נדרשת מהמאמן הכנה רגשית ומנטלית לשיחה, כמו - קריאת ספרות מקצועית רלוונטית, עיון בתיק האישי של המתאמן, פניות מעיסוקים אחרים, וכ"ו.
• המאמן נדרש לגלות מודעות ורגישות גבוהה לצרכים ולתחושות של המתאמן תוך מתן אפשרות לבטא את הקשיים. כך לדוגמא, בשיחה הראשונה רצוי להתייחס ל"מפגש" הטלפוני ולאפשר למתאמן להביע את הרגשתו ועמדתו, בעזרת שיקוף ושאלה רלבנטית, כמו: "הנה אנחנו בפעם הראשונה בטלפון. איך זה מרגיש לך?". בעקבות התיאור ניתן לשאול את המתאמן מה יכול להקל עליו והאם יש משהו שהיה רוצה לבקש. בנוסף, גם לקראת סיום השיחה רצוי לשאול את המתאמן איך היתה החוויה.
• יצירת מרחב אימוני (setting) שיאפשר שמירה על הוויה אימונית - מקצועית על אף העובדה שאין קשר - עין בין המתאמן למאמן. כך לדוגמא, כחלק מהחוזה ומתיאום הציפיות יש לגבש נהלים ברורים שיבטיחו ריכוז מרבי ומניעת חשיפה לגירויים מסיחים, כמו: ישיבה במקום אחד - מבלי להסתובב עם הטלפון בחלל הבית, מניעת מקורות רעש של ילדים, טלוויזיה, רדיו, קולות רחוב, טלפון, וכ"ו. נהלים אלה יחייבו את המאמן והמתאמן כאחד! (יש הממליצים לשבת עם אוזניות - מול המחשב על מנת שניתן יהיה לתעד את השיחה).
• העדר השימוש בחוש משמעותי שאנו מורגלים בו – חוש הראיה - מונע חשיפה לשפת גוף כמו - חיוך, מבט, הנהון, תנועה, וכ"ו. לפיכך, השמיעה מתחדדת ומאפשרת לשני הצדדים לזהות גוונים שונים בקול. על המאמן מוטלת האחריות לוודא שהמסר שברצונו לשדר למתאמן אכן משודר, ובו בזמן, עליו להימנע מקולות מסיחים, כמו - משחק בעט, הקשה על השולחן, וכ"ו.
• על המאמן להיות מודע לעובדה שבשיחה טלפונית יש צורך בעידוד יותר מאשר בשיחה פנים אל פנים.
• גם באימון טלפוני המאמן נדרש להכיל מצבי שקט ושתיקה של המתאמן מתוך הנחה שמצבים אלה מהווים חלק מתהליך חשיבה ולמידה.
• מצבי תקיעות מזמנים את המאמן להפעיל יצירתיות ולעשות שימוש במגוון כלים על מנת להתמודד עם תקיעות. כך לדוגמא, גם בשיחה טלפונית ניתן לבקש מהמתאמן לקום, לעבור מקום, וכ"ו, וכן, גם המאמן יכול לזוז פיזית על מנת לאפשר לעצמו גמישות בשיחה.
אז לסיכום - כן. כששומרים על הוויה אימונית - אפשר להתאמן גם בטלפון.
כרמית אלון
מאמנת אישית, מדריכת הורים ויועצת חינוכית
מומחית בהוראה מתקנת לגיל הרך, מוכנות לכיתה א, עיצוב התנהגות וכישורים חברתיים
דוא"ל: aloncarmit@gmail.cim
כפר סבא טלפון: 0774300230